Opdracht 1

Wat is Supreme?

Voor de eerste opdracht heb ik het merk Supreme gekozen. Dit is een skatermerk dat uitgegroeid is tot een premiummerk die vooral kleding verkoopt aan jongeren. Het merk heeft vaak samenwerkingen met iconische merken in de industrie en wordt beschouwd als exclusief en duur. Doordat producten met een kleine kwantiteit op de markt worden gegooid, is er vaak een schaarste. Hoewel ze in het begin niet heel duur zijn, wordt de resale waarde vermenigvuldigd wanneer er geen beschikbaarheid meer is. Supreme maakt het expres moeilijk om aan haar producten te komen, want iedereen wil wat ze niet kunnen krijgen (Persuad, 2021).

Persona

Fast fashion is een trend die onder jongeren speelt. Dit zijn vaak jongeren tussen de 18 en 30 jaar (De hipster, 2020).  Tegenwoordig zijn het niet alleen budgetketens zoals H&M, Zara en ASOS, maar ook luxemerken zoals Supreme, Tommy Hilfiger en Louis Vuitton (Rey, 2020). Vaak hebben deze jongeren best wat geld te besteden en proberen ze met de streetwear trend van nu mee te gaan. Ze kopen vaak kleding voor het merk of voor het logo, ook al gaat het tegen hun eigen kledingstyle keuze in. Dit doen ze om te pronken bij anderen (Co, 2020).

Customer Journey

Voor de Customer Journey van Supreme is het iets anders dan de rest van de skatermerken. Supreme handelt namelijk op een manier met haar klanten. De eerste soort content past bij de consideration fase van de Customer Journey.

In de consideration fase gaan geïnteresseerden opzoek naar de release datum van de nieuwe producten. Dit wordt op de website of via sociale media aangekondigd. De content vorm is dan sociale media post of nieuwbrief.

guide-buying-supreme-5

Wanneer de klant in de purchase fase bevindt, komt de content vorm in person events aan pas. Mensen hebben zich opgegeven voor de wachtlijst en willen nu de producten op gaan halen in de winkel.

In de retention fase kunnen twee verschillende soorten mensen zitten. De eerste groep zijn mensen die echt van het merk houden. Zij willen zo veel mogelijk spullen van het merk in bezit hebben. De tweede groep zijn mensen die het kopen om het door te verkopen. Omdat de producten erg schaarst zijn, kan je er veel geld mee verdienen. Beide groepen zijn belangrijk voor het bedrijf, omdat de eerste zorgt voor trouwe klanten en de tweede groep houdt de ‘hype’ levend.

In de advocacy fase bevinden zich alleen mensen van de eerste groep die eerder benoemd werd. Resellers willen niet meer competitie hebben en zullen dan ook niet het merk representeren.

Hieronder nog een overzicht van de Customer Journey:

Bronnen

Ketterij, B. (2020, 29 februari). 11 vormen die je kunt inzetten voor contentcreatie [infographic]. Frankwatching. https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/13/11-vormen-die-je-kunt-inzetten-voor-contentcreatie-infographic/

Foley, G. (2017, 11 oktober). How to buy Supreme clothing: The ultimate beginner’s guide. Highsnobiety. https://www.highsnobiety.com/p/how-to-buy-supreme-clothing/

Supremecommunity. (2021, 10 juni). Droplist 10th June 21 – Week 16 – Supreme Community. Supremecommunity.Com. https://www.supremecommunity.com/season/spring-summer2021/droplist/2021-06-10/

How Supreme went from a small skateboarding store to a billion-dollar streetwear company. (2021, 17 februari). Business Insider. https://www.businessinsider.com/supreme-fashion-brand-so-expensive-viral-skateboarding-2019-5?international=true&r=US&IR=T

Co, E. (2020, 5 februari). WHAT IS A HYPEBEAST? Yukio Hishika. https://yukiohishika.com/blogs/street-source/what-is-a-hypebeast

De hipster. (2020, 9 oktober). IsGeschiedenis. https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-hipster#:%7E:text=De%20leeftijd%20van%20de%20hipster,de%2018%20en%2030%20jaar.

Persuad, M. (2021, 12 februari). Is Supreme a Luxury Brand? Luxury Vie wer. https://luxuryviewer.com/is-supreme-a-luxury-brand/

Rey, E. (2020, 12 december). Hoe herken je een fast fashion merk? 6 tips! Eline Rey. https://www.elinerey.be/hoe-herken-je-een-fast-fashion-merk/#:%7E:text=Een%20aantal%20gekende%20fast%20fashion%20merken%20op%20een%20rijtje%3A&text=Budgetketens%3A%20H%26M%2C%20Zara%2C%20Uniqlo,Mango%2C%20Missguided%2C%20Asos%2C%20%E2%80%A6

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: